כאשר
רוכשים פוליסה לרכב אנו למעשה חותמים על חוזה לשנה עם חברת הביטוח ממנה רכשנו את פוליסה ולרוב משלמים עבורה מראש את מלוא הסכום. השאלה היא מה קורה במידה ורוצים למכור את הרכב באמצע התקופה או שרוצים לבטל את הפוליסה. האם קיימת אפשרות התנתקות הוגנת כלפי הלקוח ? השנים האחרונות מאופיינות במודעות צרכנית גבוהה ומספר רב של צרכנים פנו והתלוננו על קנסות מוגזמים בגין עזיבת חוזה ביטוח מבעוד מועד.
מה קובעת פוליסת הביטוח?בשל פניות רבות של צרכנים למועצה לצרכנות הוחלט לבדוק את הנושא. ממצאי הבדיקה היו שחברות הביטוח פועלות באופן תקין ועל פי דין. פוליסת הביטוח התקנית קובעת כי במקרה ורוצים לעזוב לפני תום התקופה רשאית חברת הביטוח להשאיר לעצמה דמי ביטוח שעומדים על עשרה אחוזים מדמי הביטוח השנתיים. כמו כן, חברת הביטוח יכולה לעצמה תוספת של עשרה אחוזים שמהווים קנס. כל הנזכר לעיל מתקיים רק במידה והמבוטח מודיע 21 יום מראש על רצונו לבטל את הפוליסה.
מה הבעיות של המבוטח ?המבוטח נשאר עם שתי בעיות רציניות. אחת היא בעיית חיזוי העתיד, לא תמיד אדם יוכל להתריע 21 יום לפני ביטול הפוליסה. לרוב ביטול הפוליסה נעשה בגין סיבות פתאומיות ולא משהו שניתן לחזות אותו. הבעיה השנית היא שבבואנו לרכוש את הביטוח אנו צריכים להיות מצויים בחומר כמו סוכן ביטוח לפחות יש לדעת מה לשאול ומה לדרוש. חברות ביטוח נוקטות בגישה זו על מנת למנוע מהמבוטח לעבור מחברה אחת לאחרת.
מה קורה כאשר מבוטח מבטל את פוליסת החובה ?כאשר מבוטח מבטל את
ביטוח החובה חברת הביטוח משאירה לעצמה דמי ביטוח כאילו הביטוח עצמו נעשה לתקופה קצרה וזאת בהתאם לחישוב דמי הביטוח לתקופה הקצרה משנה. כאשר ביטול הפוליסה נעשה בגין גניבת רכב יתרת הזכות תחושב לפי הסעיף הקודם. כל ההחזרים של חברת הביטוח צמודים למדד ויכללו את דמי הביטוח, תוספת למימון קרנית ותוספת למימון פעולות למניעת תאונות דרכים. דמי ביטוח יוחזרו למבוטח גם במקרים בהם הוגשה תביעה לתשלום
תגמולי ביטוח רכב לפני ביטול הפוליסה.