החוק אינו מתיר לנסוע ברכב שאין לו ביטוח חובה בתוקף, ולפיכך חברות הביטוח לרכב נהנות מעמוד שדרה של לקוחות לביטוח רכב חובה, ועל עמוד השדרה הזה בונים רשת של מבוטחים בביטוחים הנוספים, כמו גם מבוטחים שקשורים לחברת הביטוח רכב בביטוח המקיף למשל. למרות האחידות בדרישות, לאורך השנים התנהלה רפורמה בביטוחי רכב חובה, אשר משמעותה היא הוזלה של מחירים לפוליסות ביטוח, ואפשרות להוזיל פוליסות
ביטוח חובה לרכב, על אף שמדובר בביטוח שיש בו סעיפים קבועים, ואין להוסיף עליהם תוספות למעט שינויי מחירים בסעיפי הפוליסה, עדיין פערי המחירים כיום גבוהים בין חברות הביטוח.
פרמטרים אחידים כפי שהחוק מכתיבכל חברת ביטוח תתמחר את הפוליסה על פי פרמטרים קבועים ולפי טעמה – וזאת בטווח המחירים שהמפקח על מחירי הביטוח – במשרד האוצר התיר. הפרמטרים יכולים להיות מין נהג, גיל הנהג, כמה זמן הוא מחזיק ברישיון תקף, האם יש לו היסטוריה של שלילות רישיון או תביעות ביטוח שהורשע בגינן בשלוש השנים האחרונות, וכן פרמטרים שקשורים ברכב.
מדוע ישנם פערים בתמחור הפוליסות?כל חברת ביטוח עורכת מבדקים מטעמה, על מנת להפוך את הביטוחים הבאים לרלוונטיים יותר עבור חברת הביטוח ועבור הלקוח. למשל, אם מגלים כי דגם מסוים של רכב עשה השנה יותר תאונות דרכים קטלניות, מחיר הביטוח שלו יעלה. מצד שני, אם יתברר שהנהג זהיר לאור היסטוריה שלו בחברות הביטוח, יזכה להנחות במחיר.
איך אפשר להוזיל מחיר באמצעות פרמטרים מחושבים?כדי להוזיל
ביטוח חובה לרכב פרטי, חשוב לקחת בחשבון כל מה שיכול להגדיר את הנהג כנהג זהיר, שיש סיכוי מועט כי יתבע את חברת הביטוח בגינו. למשל לחברות הביטוח יהיה חשוב לקבל טופס היעדר תביעות ביטוח, אם הנהג הוא היחיד, מעל לגיל 30, מדובר בנהגת ואולי אפילו יש לה ילדים.