ישנו הבדל בין נהג צעיר ונהג חדש, למרות שלעתים ישנה חפיפה בין שני המושגים. נהג צעיר מוגדר אך ורק על ידי חברת הביטוח שלו, משום שכל חברת ביטוח קובעת את מה שמשתלם לה- הוא יכול להיות מגיל הוצאת הרשיון 17 עד גיל 21 או גיל 24 (אלמנט הגיל). נהג חדש הוא כל נהג מרגע הוצאת רשיון הנהיגה שלו ועד לשנתיים לאחר מכן (ותק הנהיגה). נהג חדש הוא כמו נהג על- תנאי וכל פעולותיו נמדדות בזכוכית מגדלת. אם הינו עובר על עבירת תנועה, ישלם מחיר גבוה יותר משאר הנהגים ומחיר הביטוח יתייקר- ישנן 13 עבירות כבדות שבעטיין ישלם קנס כבד, רשיונו ישלל ויעבור מבחן מעשי ועיוני מחדש.
מה הנגיעה לביטוח בין שני הנהגים?
נהג צעיר מועד ליותר תביעות ביטוח, כך עולה מסטטיסטיקה גורפת שעורכות חברות הביטוח ביניהן, וכך מוחלטים השינויים במחירי הביטוח מדי תקופה. אם היו אלו הנהגים הזהירים ביותר, כנראה שהמצב היה הפוך. נהג חדש לעומת זאת חייב לעמוד בתקנות שמשרד התחבורה מציג- תליית שלט "נהג חדש" על הזגוגית האחורית, הסעת שני נוסעים בלבד וליווי של נהג ותיק לתקופה מסוימת למשל. אין לכך קשר עם הביטוח, אלא אם דבר זה תלוי ברשיון הנהיגה שנשלל מן הנהג- ואז מחיר הביטוח מתייקר לנהגים שרשיונם נשלל.
ומה לגבי ביטוח נהג חדש וצעיר על רכב דו גלגלי?
אותו דבר לגבי נהגים על רכב דו- גלגלי, למרות שממילא הביטוח הוא יקר יותר- הוא נעשה דרך חברת ה"פול" , משום שאלו חשופים לרמת סיכונים גבוהה יותר לפי המאגר הסטטיסטי של חברת ISO ישראל, ולכן סכום הביטוח גבוה יותר והרבה מחברות הביטוח לא לוקחות על עצמן את הסיכון שבלבטח נהגים אלו מלכתחילה.