"רכב תפעולי", הינו רכב שאינו רכב פרטי או רכב מסחרי, בין אם מותקן עליו ציוד דרך קבע ובין אם לאו, בין אם הוא מוביל מטען או ובין אם הוא מסיע אנשים- וכל זאת באזור המוגדר כ"אזור תפעולי" (אשר בפתחו יש שלט כאזור לרכב תפעולי בלבד). על- פי כללים מנחים של הועדה המקצועית בחברת "אבנר", ישנה הוראה מיוחדת לגבי רכב תפעולי, מכיון שהוא אינו נושא לוחית רישוי של משרד התחבורה- וכך נוצר דיסוננס משום שישנו הצורך למצוא לכך פתרון (משרד התחבורה יבטח רק רכבים שיש להם לוחיות רישוי).
מהו ביטוח רכב תפעולי?
רכב תפעולי הוא לצורך העניין יכול להיות רכב שירות במשטחי גולף, קלנועיות מסוימות, רכב מסוג "קלאב קאר" ואפשר אפילו לומר קורקינט ממונע כיום. ביטוח חובה לא חלה על רכב תפעולי, הוא מוגדר כרכב מיוחד. אם אינו מוגדר כרכב תפעולי (ויש לו מספר רישוי), יחול עליו ביטוח צד ג´. ביטוח רכב תפעולי מותאם לרכבים אשר אופיים לא מאפשר להם להשתלב לצד רכבים בעלי מספר רישוי מטעם משרד התחבורה. במילים אחרות- אם אין היתר לרכב זה לנסוע לצד מכוניות אחרות בכביש- אין לבטח אותו בביטוח חובה. לדוגמה- קלנועית מוגדרת כרכב תפעולי כאשר היא לנהג בודד- ולכן תבוטח לכל היות בביטוח צד שלישי, אולם כאשר היא מיועדת ליותר מלנהג אחד, היא מותרת לנסיעה על הכביש לצד רכבים אחרים- ומוטל עליה לשלם ביטוח חובה.
ביטוח רכב תפעולי- מוגדר בפקודת חוק ביטוח רכב מנועי
בפקודת חוק ביטוח רכב מנועי (נוסח חדש, 1970) ישנו פירוט לגבי כלי הרכב אשר מותרים לביטוח על- פי החוק, כמו כלי רכב היכולים להגיע למהירות מקסימלית של עד 30 קמ"ש, רכבים שתפקידם שינוע אנכי (מלגזות), רכבים הנעים על מסילות קבועות- ולא בדרכים- כמו מנופים- או כלים שמפעילם לא יושב בתוכם.